Treści wych-prof SP 9
Treści wychowawczo - profilaktyczne realizowane w ramach
Programu Wychowawczego – Profilaktycznego
w roku szkolnym 2022/2023
Realizacja zadań ujętych w Programie w roku szkolnym 2022/2023 uzależniona jest od sytuacji epidemicznej panującej kraju.
Treści wychowawczo - profilaktyczne realizowane w ramach programu
KLASY I – III |
|||
OBSZAR |
ZADANIA |
Formy pracy i zajęć |
Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie – edukacja zdrowotna – w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19 |
kształtowanie wytrwałości |
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3 nauczyciele świetlicy nauczyciele wychowania fizycznego
realizatorzy programów,
pielęgniarka szkolna
opiekun Samorządu Szkolnego
opiekun koła przyrodniczego klas 1-3
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
– w roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klas I – III
|
wychowawcy klas pedagog opiekunowie PCK, Caritas, WOŚP opiekun Samorządu Uczniowskiego doradca zawodowy nauczyciele przedmiotowi realizator programu „Zagrajmy Razem”
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3
pedagog
nauczyciel biblioteki
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
|
|
|
|
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
|
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3 trener programu „Zagrajmy Razem”
pedagog
nauczyciel biblioteki
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3
pedagog trener programu „Zagrajmy Razem”
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3
pedagog
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
KLASY IV |
|||
OBSZAR |
ZADANIA |
Formy pracy i zajęć |
Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie – edukacja zdrowotna – w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19 |
|
|
wychowawcy nauczyciel przyrody pedagodzy psycholog nauczyciel plastyki nauczyciele wychowania fizycznego opiekun SKKT wychowawcy realizatorzy programów pielęgniarka szkolna opiekun Samorządu Szkolnego
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
|
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog opiekun koła Caritas, opiekun Samorządu Uczniowskiego nauczyciele przedmiotowi |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
|
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog nauczyciele świetlicy, biblioteki nauczyciel muzyki nauczyciel plastyki nauczyciel historii nauczyciel języka polskiego nauczyciel WOS i inni nauczyciele przedmiotowi |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog realizatorzy programów funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej opiekun Caritas, opiekun Samorządu Uczniowskiego nauczyciele przedmiotowi |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
rozwijanie umiejętności troski
|
|
|
KLASY V |
|||
OBSZAR |
ZADANIA |
Formy pracy i zajęć |
Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie – edukacja zdrowotna – w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19 |
|
nauczyciel przyrody pedagodzy nauczyciel plastyki, nauczyciele wychowania fizycznego opiekun SKKT realizatorzy programów, pielęgniarka szkolna opiekun Samorządu Szkolnego |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog opiekun Caritas, opiekun Samorządu Uczniowskiego doradca zawodowy nauczyciele przedmiotowi |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog nauczyciele biblioteki opiekun SKKT nauczyciel muzyki nauczyciel plastyki nauczyciel historii nauczyciel języka polskiego inni nauczyciele przedmiotowi |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog realizatorzy programów funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej opiekun Caritas opiekun Samorządu Uczniowskiego nauczyciele przedmiotowi |
KLASY VI |
|||
OBSZAR |
ZADANIA |
Formy pracy i zajęć |
Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie – edukacja zdrowotna – w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się |
|
wychowawcy klas n-el przyrody pedagodzy nauczyciel plastyki n-le wychowania fizycznego opiekun SKKT realizatorzy programów pielęgniarka szkolna opiekun Samorządu Szkolnego |
|
Relacje |
|
|
wychowawcy klas nauczyciele języka polskiego pedagodzy psycholog opiekun Caritas opiekun Samorządu Uczniowskiego |
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
|
wychowawcy klas nauczyciel WDŻ pedagodzy psycholog opiekun Caritas opiekun Samorządu Uczniowskiego |
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
|
|
wychowawcy klas pedagodzy n-le biblioteki nauczyciel muzyki nauczyciel plastyki nauczyciel historii n-el j. polskiego i inni nauczyciele przedmiotowi
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog realizatorzy programów funkcjonariusze Policji lub Straży Miejskiej opiekun Caritas opiekun Samorządu Uczniowskiego nauczyciele przedmiotowi |
KLASY VII |
|||
OBSZAR |
ZADANIA |
Formy pracy i zajęć |
Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie – edukacja zdrowotna |
|
wychowawcy klas nauczyciel biologii pedagodzy psycholog nauczyciel plastyki, nauczyciele wychowania fizycznego opiekun SKKT |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
doradca zawodowy wychowawcy klas pedagodzy opiekun Caritas opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
doradca zawodowy nauczyciele przedmiotowi |
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog doradca zawodowy n-le biblioteki nauczyciel historii nauczyciel języka polskiego nauczyciel WOS inni nauczyciele przedmiotowi |
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
|
wychowawcy klas pedagodzy psycholog realizatorzy programów funkcjonariusze Policji lub Straży Miejskiej opiekun Caritas opiekun Samorządu Uczniowskiego doradca zawodowy nauczyciele przedmiotowi |
Bezpieczeństwo ryzykownych (problemowych) |
|
|
KLASY VIII |
|||
OBSZAR |
ZADANIA |
Formy pracy i zajęć |
Osoby odpowiedzialne |
Zdrowie – edukacja zdrowotna – w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19 |
|
wychowawcy klas nauczyciele biologii pedagodzy nauczyciel plastyki nauczyciele wychowania fizycznego realizatorzy programów pielęgniarka szkolna opiekun Samorządu Szkolnego |
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych |
|
|
wychowawcy klas pedagog, psycholog opiekun PCK, Caritas, opiekun Samorządu Uczniowskiego doradca zawodowy |
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań |
rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań |
|
wychowawcy klas pedagog doradca zawodowy n-el biblioteki n-el muzyki n-el plastyki n-el historii n-el j. polskiego n-el WOS n-el WdŻwR inni nauczyciele przedmiotowi |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
|
wychowawcy klas pedagog realizatorzy programów funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej opiekunowie PCK, Caritas, WOŚP opiekun Samorządu Uczniowskiego doradca zawodowy nauczyciele przedmiotowi |
PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 9 W GRUDZIĄDZU
Obszary pracy profilaktycznej i wychowawczej
Brak motywacji do nauki, wagary
Czynniki ryzyka |
Zadania do realizacji |
Formy pracy |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
Brak motywacji do nauki, bierność |
Aktywizowanie uczniów przejawiających brak motywacji do nauki
|
|
na bieżąco wg potrzeb |
nauczyciele wychowawcy pedagodzy psycholog nauczyciele przedmiotów |
|
Trudności w nauce |
Diagnozowanie przyczyn trudności szkolnych
Pomoc uczniom mającym trudności w nauce
Wyrabianie nawyku systematycznego i sumiennego wypełniania obowiązków szkolnych na miarę możliwości ucznia |
|
na bieżąco wg potrzeb |
wychowawcy nauczyciele pedagog specjalista terapii pedagogicznej logopeda psycholodzy realizatorzy zajęć pozalekcyjnych |
|
Niezadowalająca dyscyplina |
Podniesienie świadomości uczniów i rodziców dotyczącej przestrzegania praw obowiązujących w szkole
Konsekwentne stosowanie przez nauczycieli sankcji wynikających ze statutu szkoły oraz WSO
Monitorowanie absencji uczniów w szkole |
|
wrzesień każdego roku
wg potrzeb na bieżąco
cały rok
na bieżąco
|
wychowawcy pedagodzy psycholog sekretarz szkoły dyrekcja |
|
Negatywny wpływ |
Upowszechnienie wśród uczniów znajomości zachowań asertywnych
Wzrost aktywności samorządów klasowych
Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających z przynależności do grup nieformalnych |
|
wg potrzeb
wg harmonogramu
|
pedagodzy psycholog wychowawcy nauczyciele wychowania fizycznego nauczyciele religii nauczyciele świetlicy |
|
Brak zainteresowań |
Rozwijanie zainteresowań |
|
na bieżąco
wg potrzeb
|
wychowawcy opiekunowie kół pedagodzy psycholog przewodniczący zespołów przedmiotowych n – le biblioteki n-le świetlicy nauczyciele wychowania fiz. |
|
Niekorzystna sytuacja rodzinna |
Wczesne rozpoznawanie uczniów z grup podwyższonego ryzyka Pozyskiwanie rodziców w zakresie poprawy frekwencji ucznia |
|
na bieżąco wg potrzeb |
nauczyciele wychowawcy pedagodzy psycholog |
|
Długotrwały czas nieobecności |
Zapewnienie wsparcia i pomocy dziecku powracającemu |
|
wg potrzeb na bieżąco |
wychowawcy pedagodzy psycholog |
|
Palenie papierosów, kontakt z innymi używkami, bezpieczeństwo zdrowotne
Czynniki ryzyka |
Zadania do realizacji |
Formy pracy |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
Brak wiedzy na temat szkód wynikających z palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania innych środków psychoaktywnych, niski poziom wiedzy dot. zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID 19 |
Dostarczenie uczniom rzetelnej wiedzy (alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy i in.)
Podnoszenie kompetencji nauczycieli
|
|
wg harmonogramu
1 raz w cyklu kształcenia
|
pedagodzy psycholog wychowawcy pedagog z PPP lider WDN nauczyciele biblioteki dyrekcja opiekun koła Caritas nauczyciel przyrody, biologii |
|
Brak wiedzy na temat szkód wynikających zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID 19 |
Współpraca z rodzicami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej
Edukacja rodziców |
|
wg harmonogramu
1 raz w cyklu kształcenia |
|
|
Niski poziom kultury prawnej |
Podnoszenie poziomu świadomości i kultury prawnej uczniów |
|
wrzesień każdego roku
wg harmonogramu |
wychowawcy pedagodzy |
|
Brak umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z trudnościami
|
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim
Doskonalenie z uczniami umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych |
|
wg harmonogramu |
wychowawcy pedagodzy psycholog nauczyciele wych. fizycznego pedagog PPP |
|
Moda na używki |
Diagnoza skali zagrożenia uzależnieniem wśród uczniów klas pierwszych
Przekształcanie fałszywych przekonań normatywnych (stereotypy)
Kontynuowanie współpracy w zakresie profilaktyki uzależnień oraz promocji zdrowia z instytucjami
|
|
I semestr
na bieżąco wg potrzeb
|
pedagodzy psycholog wychowawcy opiekun SU dyrektor specjaliści PPP |
|
Niekorzystna sytuacja rodzinna |
Wczesne rozpoznawanie uczniów z grup podwyższonego ryzyka (z problemami osobistymi, rodzinnymi, po inicjacji alkoholowej, narkotykowej)
Edukacja rodziców z używkami
Współpraca z rodzicami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej |
|
na bieżąco wg potrzeb
|
wychowawcy pedagodzy psycholog |
|
Negatywny wpływ grupy rówieśniczej |
Upowszechnienie wśród uczniów znajomości zachowań asertywnych
Wzrost aktywności samorządów klasowych
Uświadamianie uczniom zagrożeń wynikających |
|
wg harmonogramu |
pedagodzy psycholog wychowawcy nauczyciele religii |
|
Łatwy dostęp do środków |
Utrudnienie uczniom dostępu do środków psychoaktywnych |
|
na bieżąco wg potrzeb |
dyrekcja nauczyciele dyżurujący pedagodzy psycholog pracownicy szkoły |
|
Nuda |
Eliminowanie poczucia nudy poprzez wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego |
|
wg harmonogramu
na bieżąco
konsultacje wg potrzeb |
wychowawcy opiekunowie kół pedagodzy psycholog opiekun SU |
|
Brak wartości, autorytetów |
Wspieranie rozwoju moralnego dzieci poprzez ukazywanie pozytywnych wzorców osobowych
Kształtowanie postawy bezinteresownej pomocy |
|
wg harmonogramu
na bieżąco |
wychowawcy nauczyciele j. polskiego, historii, WOS opiekun SU nauczyciele biblioteki opiekun koła Caritas |
|
Niewłaściwe korzystanie z sieci Internet, telewizji i innych mediów
Czynniki ryzyka |
Zadania do realizacji |
Formy pracy |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
Brak wiedzy na temat zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z gier komputerowych, użytkowania sieci Internet oraz innych mediów |
Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających
Kształtowanie u uczniów umiejętności segregowania
Wyrabianie u uczniów odpowiedniego doświadczenia audiowizualnego
Edukacja nauczycieli
Pedagogizacja rodziców |
|
na bieżąco wg planu
wg potrzeb
|
wychowawcy nauczyciel informatyki pedagodzy psycholog nauczyciele języka polskiego, WOS nauczyciele innych przedmiotów
|
|
Nuda, nadmiar wolnego czasu, brak konstruktywnych zainteresowań |
Eliminowanie poczucia nudy poprzez wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego
Rozwijanie zainteresowań oraz ciekawości poznawczej |
|
na bieżąco
wg harmonogramu |
wychowawcy opiekunowie kół opiekun SU pedagodzy psycholog przewodniczący zespołów przedmiotowych nauczyciele biblioteki |
|
Problemy rodzinne, brak więzi |
Wczesne rozpoznawanie uczniów z grup podwyższonego ryzyka (rodziny patologiczne, dysfunkcyjne, niewydolne wychowawczo, w kryzysie)
Edukacja rodziców zakresie właściwego sprawowania opieki oraz budowania więzi z dzieckiem |
|
na bieżąco wg potrzeb
|
wychowawcy pedagodzy psycholog
|
|
Brak umiejętności z rówieśnikami |
Kształtowanie umiejętności budowania pozytywnych więzi z rówieśnikami |
|
wg harmonogramu
na bieżąco |
wychowawcy nauczyciele przedmiotowi pedagodzy psycholog |
|
Przemoc i agresja
Czynniki ryzyka |
Zadania do realizacji |
Formy pracy |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
Brak umiejętności radzenia sobie z przeżywaniem silnych, negatywnych uczuć |
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat złości, będącej emocjonalnym podłożem agresji |
|
wg harmonogramu |
wychowawcy pedagodzy psycholog nauczyciele wychowania fizycznego |
|
Brak umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych |
Doskonalenie z uczniami umiejętności rozwiązywania konfliktów, negocjacji, umiejętności prowadzenia rozmów |
|
wg potrzeb
|
wychowawcy nauczyciel WOS nauczyciel WDŻ pedagodzy psycholog
|
|
Niskie poczucie wartości |
Korygowanie poczucia własnej wartości
|
|
wg potrzeb na bieżąco |
wychowawcy nauczyciele pedagodzy psycholog nauczyciel WOS nauczyciel WDŻ opiekunowie kół
|
|
Nie zawsze jasne i przestrzegane reguły życia szkolnego |
Stosowanie procedur interwencji wobec sprawcy przemocy
Praca z klasą nad normami dotyczącymi wyeliminowania przemocy |
|
wg potrzeb
wg potrzeb |
pracownicy szkoły
wychowawcy pedagodzy psycholog |
|
Nuda |
Eliminowanie poczucia nudy poprzez wskazywanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego |
|
na bieżąco
konsultacje wg potrzeb |
wychowawcy opiekunowie kół opiekun SU pedagodzy psycholog |
|
Brak właściwej opieki dorosłych |
Wczesne rozpoznawanie uczniów z grup podwyższonego ryzyka (rodziny patologiczne, dysfunkcyjne, niewydolne wychowawczo,
Edukacja rodziców w zakresie właściwego sprawowania opieki oraz budowania więzi z dzieckiem
Współpraca z Sądem w zakresie kompensowania zaniedbań opieki nad dzieckiem w rodzinie |
|
na bieżąco wg potrzeb |
wychowawcy pedagodzy psycholog dyrekcja |
|
Modelowanie zachowań agresywnych w mediach,
|
Dostarczenie uczniom rzetelnej wiedzy
Uświadomienie uczniom konsekwencji zachowań agresywnych Edukacja rodziców
Nagradzanie uczniów zachowujących się kulturalnie
Edukacja nauczycieli w zakresie poznania mechanizmów zachowań agresywnych oraz sposobów redukowania przemocy w szkole |
|
wg rozkładu
na bieżąco
wg potrzeb |
wychowawcy nauczyciele wf, pedagodzy psycholog nauczyciel WOS nauczyciel WDŻ nauczyciele języka polskiego dyrekcja |
|
|
|||||
Brak wrażliwości, umiejętności pomagania innym |
Uwrażliwienie uczniów
Uczenie wrażliwości społecznej w konkretnych sytuacjach w szkole |
|
cały rok wg potrzeb |
opiekunowie kół opiekun SU pracownicy szkoły pedagodzy psycholog wychowawcy
|
|
Niekorzystne czynniki instytucjonalno |
Kompensowanie niekorzystnych czynników instytucjonalno-organizacyjnych |
|
na bieżąco |
dyrekcja nauczyciele dyżurujący wychowawcy pedagodzy psycholog |
|
Negatywny wpływ grupy rówieśniczej |
Integrowanie zespołów klasowych
Upowszechnienie wśród uczniów znajomości zachowań asertywnych |
|
na bieżąco
wg harmonogramu
wg potrzeb |
wychowawcy pedagodzy psycholog |
|