KLASY I – III
|
OBSZAR
|
ZADANIA
|
Formy pracy i zajęć
|
Osoby odpowiedzialne
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna
– w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19
|
- zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości
o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia
- zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej
- przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia
w aspekcie fizycznym i psychicznym
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie
- rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku
- kształtowanie umiejętności analizy zjawisk przyrodniczych, rozumowania przyczynowo - skutkowego
- uświadomienie wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, zwierząt i roślin
kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki
|
- § pogadanki na temat zdrowego stylu życia
- § tematyczne gazetki ścienne
- § kąciki przyrodnicze
- § tematyczne konkursy plastyczne,
- § konkursy wiedzy o zdrowiu człowieka i jego zagrożeniach
- § udział w międzyszkolnych konkursach dotyczących zdrowia
- § udział w zawodach sportowych, wycieczkach, rajdach
- § rozmowy indywidualne, konsultacje
- § spotkanie z pielęgniarka szkolną
- § akcja profilaktyczna ,,Zdrowe zęby”
- § wyjścia do Centrum Edukacji Ekologicznej, Zakładu Usług Leśnych ,,Daniel, itp.
- § zajęcia ekologiczne z okazji Dnia Ziemi, akcja „Sprzątanie Świata”
- § udział w międzyszkolnych konkursach ekologiczno – przyrodniczych, m.in.: Ekologiczne Zmagania „Eko-łamigłowa”, „Z Ekoludkiem
po mieście i kraju”
- § udział w zbiórce surowców wtórnych
- § gazetki o tematyce ekologicznej
- § scenki dramowe – adekwatne zachowania w sytuacjach szkolnych
/np. uczeń radzi sobie ze stresem, niepowodzeniem/
- § zabawy integracyjne
- § realizacja programu profilaktycznego "Bezpieczny Uczeń"
- § kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, takich jak: samokontrola, radzenie sobie ze Stresem
- § wdrażanie do przestrzegania zasad i procedur stosowanych podczas pandemii. (m.in. częste mycie rąk, noszenie maseczek w przestrzeni wspólnej, zachowywanie dystansu społecznego, częste wietrzenie sal, dezynfekcja sprzętów i urządzeń)
- § kształtowanie postawy wspólnej odpowiedzialności za zdrowie osobiste
i innych
- § zapoznanie uczniów, rodziców z zasadami i procedurami nauczania zdalnego
- § uświadomienie uczniów jakimi drogami rozprzestrzenia się wirus oraz
o konieczności izolacji domowej podczas infekcji domowej podczas infekcji.
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3
nauczyciele świetlicy
nauczyciele
wychowania
fizycznego
realizatorzy programów,
pielęgniarka szkolna
opiekun Samorządu Szkolnego
opiekun koła
przyrodniczego klas 1-3
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
- kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych
- rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków
na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń
- kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł
- kształtowanie umiejętności nawiązywania
i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej
- przygotowanie do sprawiedliwego
i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi
- zapoznanie z podstawowymi prawami
i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju
- rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających
na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów
|
- § zapoznanie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
- § poznanie zasad oceniania - zachowania uczniów
- § poznanie i respektowanie praw i obowiązków ucznia, identyfikowanie
z grupą społeczną
- § ustalenie i respektowanie reguł postępowania w klasie, szkole i poza szkołą
- § udział w apelach okolicznościowych, uroczystościach ogólnoszkolnych
i klasowych,
- § wybór Kulturalnego Ucznia klasy
- § wspólne i jawne ocenianie zachowania uczniów
i wywiązywania się z obowiązku szkolnego na podstawie ustalonych w klasie i szkole kryteriów
- § zajęcia dotyczące Praw Dziecka
- § kształtowanie pozytywnych relacji, pozytywnego stosunku do siebie
i innych uczniów, nauka tolerancji wobec innych
- § włączanie uczniów w gry i zabawy integracyjne
- § budowanie poczucia bezpieczeństwa w relacjach z innymi uczniami, nauczycielami i pracownikami szkoły
- § poznawanie pozytywnych sposobów rozwiązywania konfliktów, zajęcia związane z kształtowaniem umiejętności radzenia sobie z własną i cudzą agresją
- § zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych
- § gry dramowe (ukazanie dobra i zła w życiu codziennym, wskazywanie właściwych sposobów reagowania
w sytuacjach trudnych i konfliktowych)
- § organizowanie wyjść do Domu Dziecka, Domu Opieki Społecznej, Schroniska dla Zwierząt, Kliniki Weterynaryjnej, itp.
- § włączenie się w Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, Góra Grosza, akcje PCK i Caritas, inne akcje charytatywne
- § organizacja pomocy uczniom nieobecnym na zajęciach, nieradzącym sobie w nauce, znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
- § realizacja programu profilaktycznego „Spójrz Inaczej”
i psychoedukacyjnego "Spotkania z Leonem"
- § wdrożenie programu profilaktycznego „Gra w Dobre Zachowania”
– w roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klas drugich
|
wychowawcy klas
pedagog
opiekunowie PCK, Caritas, WOŚP
opiekun Samorządu Uczniowskiego
doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotowi
trener GBG
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
- § kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się
w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się
- § kształtowanie umiejętności analizy prostych sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła
- § kształtowanie gotowości
do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność
- § kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt
z dziełami literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci
- § kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie
od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw,
- § poznanie Patrona szkoły i miejsc Jemu poświęconych
- § zapoznanie ze sztandarem szkoły
- § pogadanka o właściwym zachowaniu podczas szkolnych uroczystości i godnego zachowania podczas hymnu, symboli narodowych flagi , godła,
- § konkursy o Patronie szkoły, gazetki klasowe, na holu,
- § uczestniczenie w ogólnoszkolnych apelach, wysłuchiwanie audycji przez radiowęzeł, np. Święto Patrona Szkoły,
- § udział w biegu Bronisława Malinowskiego
- § uczestnictwo w świętach narodowych i dniach pamięci narodowej
- § wycieczki po najbliższej okolicy
- § wyjścia do muzeum, teatru, kina
- § udział w różnych imprezach kulturalnych (muzeum, spektakl teatralny, seans kinowy, przedstawienia i apele szkolne, uroczystości szkolne)
- § udział i organizowanie szkolnych imprez, uroczystości, apeli
- § organizowanie i aktywny udział w uroczystościach klasowych (m.in.:urodziny, Pasowanie na ucznia, Wigilia klasowa, Wielkanoc, Dzień Dziecka,)
- § udział w konkursie wiedzy „Grudziądz - moje miasto”
- § poznanie kultury, legend, sławnych mieszkańców, historii, zabytków naszego miasta (spacer po Grudziądzu)
- § wycieczka krajoznawcza do wybranej miejscowości regionu
- § odwiedzanie Miejsc Pamięci Narodowej
- § poznanie życia dzieci w innych krajach Europy, ich zwyczajów, tradycji, obrzędów itp.
- § poznanie życia dzieci w innych krajach m.in. na podstawie lektur szkolnych (ich zajęcia i zabawy, tradycje świąteczne)
- § poznawanie różnych zawodów, wycieczki do różnych zakładów pracy
- § realizacja programu profilaktycznego "Bezpieczny Uczeń"
|
|
nauczyciele
wychowawcy klas 1-3
pedagog
nauczyciel biblioteki
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
|
- § podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji
- § inspirowanie do podejmowania
- § aktywności
i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia
- § przygotowanie do radzenie sobie
w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów
|
|
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
- § przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań
- § wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli
i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną
- § kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji
w różnych formach ekspresji
- § kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności
za swoje decyzje i działania
- § kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw
|
- § poznawanie historii państwa polskiego, legend związanych z godłem
i barwami narodowymi,
- § poznawanie legend regionu zamieszkania
- § poznanie zasad i konsekwencji funkcjonowania w grupie
- § wdrożenie programu profilaktycznego „Gra w Dobre Zachowania” – w roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klas drugich
- § zwracanie uwagi na umiejętną samoocenę swojego postępowania
w odniesieniu do przyjętych norm i zasad, wartości takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne respektowane przez środowisko szkolne
- § poznanie i umiejętne zastosowanie pojęcia porozumienie, umowa, uczestniczenie w wyborach samorządu w klasie, w szkole
- § szanowanie odmienności: osób niepełnosprawnych, zwyczajów i tradycji różnych grup społecznych i narodów
|
nauczyciele
wychowawcy klas 1-3
trener GBG
pedagog
nauczyciel biblioteki
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się
w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych
- kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania
i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów
- przygotowanie do bezpiecznego
i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach
|
- § spotkanie z funkcjonariuszem Policji, Straży Miejskiej dotyczące bezpiecznej drogi do i ze szkoły
- § udział w apelach dotyczących bezpieczeństwa (w szkole,
w czasie wycieczek, wyjść, na osiedlu)
- § realizacja programów profilaktycznych dostosowanych
do potrzeb i możliwości uczniów, np. Cukierki”
- § gry dramowe (ukazanie dobra i zła w życiu codziennym, wskazywanie właściwych sposobów reagowania
w sytuacjach trudnych i konfliktowych, uczenie się zachowań asertywnych)
- § zapoznanie z procedurami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID
- kształtowanie prawidłowych nawyków: dezynfekcji rąk, noszenia maseczek
- § profilaktyka niepowodzeń szkolnych
- wspólne, jawne ocenianie zachowania uczniów
i wywiązywanie się z obowiązku szkolnego na podstawie ustalonych kryteriów
- § nauka o emocjach oraz sposobach zdrowego radzenia sobie z nimi – zajęcia warsztatowe, m.in. eliminowanie zachowań agresywnych
- § rozmowy indywidualne z uczniami przejawiającymi zachowania agresywne
- § realizacja programu profilaktycznego "Bezpieczny Uczeń"
- § wdrożenie programu profilaktycznego „Gra w Dobre Zachowania”
– w roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klas drugich
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3
pedagog
trener GBG
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji, zapobiegania
i przeciwdziałania sytuacjom problemowym
- kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki
i zabawy
- § poznanie informacji o miejscach i ludziach, którzy udzielają pomocy
w trudnych sytuacjach
- § zapoznanie z telefonami alarmowymi, uświadomienie istnienia różnych rodzajów zagrożeń życia
- § pogadanki realizowane przez oficerów Policji
i funkcjonariuszy Straży Miejskiej, Straży Pożarnej
- § pogadanki o zasadach bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, bezpiecznego przebywania w Internecie - możliwość wystąpienia niepożądanych zachowań innych osób, zrozumienia konieczności respektowania ograniczenia związanego z czasem pracy korzystania z technologii i jego wpływu na utratę zdrowia,
- § zagospodarowanie dzieciom czasu wolnego poprzez kontynuację prowadzenia różnorodnych zajęć pozalekcyjnych (profilaktyka alternatywna)
- § tematyczne gazetki ścienne
- § konkursy plastyczne nt. bezpieczeństwa
- § konkursy wiedzy o zdrowiu człowieka i jego zagrożeniach
- § udział w zawodach sportowych, wycieczkach, rajdach
|
|
nauczyciele wychowawcy klas 1-3
pedagog
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
KLASY IV
|
OBSZAR
|
ZADANIA
|
Formy pracy i zajęć
|
Osoby odpowiedzialne
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna
– w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19
|
- § nabycie podstawowej wiedzy
na temat stresu
- § inspirowanie młodzieży
do myślenia o własnej motywacji do działania
- § nabywanie umiejętności gromadzenia
i porządkowania wiedzy o sobie
- § kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady, kiedy zaczynają się trudności
i kiedy wybór jest ważny i trudny
- § kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia
- § realizacja programu ochrony klas czwartych
- § pogadanki na temat zdrowego stylu życia
- § zajęcia w ramach szkolnych programów profilaktyki
i promocji zdrowego stylu życia
- § tematyczne gazetki ścienne
- § tematyczne konkursy plastyczne
- § konkursy wiedzy o zdrowiu człowieka i jego zagrożeniach
- § udział w międzyszkolnych konkursach dotyczących zdrowia
- § udział w ogólnopolskich i lokalnych akcjach profilaktycznych
– m.in. „Zachowaj trzeźwy umysł”,
- § udział w zawodach sportowych, wycieczkach, rajdach
- § rozmowy indywidualne, konsultacje
|
|
wychowawcy
nauczyciel przyrody
pedagodzy
psycholog
nauczyciel plastyki
nauczyciele wychowania fizycznego
opiekun SKKT
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna
|
|
- § kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, takich jak: samokontrola, radzenie sobie ze Stresem
- § wdrażanie do przestrzegania zasad i procedur stosowanych podczas pandemii. (m.in. częste mycie rąk, noszenie maseczek w przestrzeni wspólnej, zachowywanie dystansu społecznego, częste wietrzenie sal, dezynfekcja sprzętów i urządzeń)
- § kształtowanie postawy wspólnej odpowiedzialności za zdrowie osobiste
i innych
- § zapoznanie uczniów, rodziców z zasadami i procedurami nauczania zdalnego
- § uświadomienie uczniów jakimi drogami rozprzestrzenia się wirus oraz
o konieczności izolacji domowej podczas infekcji
- § promowanie zasad zdrowego odżywiania się
- § estetyka, jakość i ilość spożywanych posiłków
- § zwracanie uwagi, że higiena jamy ustnej to zdrowe zęby
i świeży oddech (udział uczniów w fluoryzacji zębów)
- § wychowanie estetyczne przez dbałość o otoczenie
- § właściwe planowanie dnia i organizowanie czasu wolnego
- § dbałość o higienę osobistą i pracy umysłowej
- § uwrażliwienie na piękno przyrody
- § zachęcanie do czynnego uprawiania sportu
- § wpływ uprawiania sportu na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka
- § udział w akcji „Sprzątanie Świata”
- § zbieranie surowców wtórnych
|
wychowawcy
realizatorzy
programów
pielęgniarka
szkolna
nauczyciele wychowania fizycznego
opiekun Samorządu
Szkolnego
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
- § kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania
- § kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb
- § rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi
- § kształtowanie postawy szacunku
i zrozumienia wobec innych osób
- § realizacja programu profilaktycznego „Bezpieczny Uczeń”
- § zapoznanie z WSO i systemem oceny zachowania
- § gry i zabawy integracyjne, kształtujące postawy asertywne
- § ustalenie zasad i norm życia w klasie i szkole
- § wypracowanie kontraktu klasowego
- § wspólne, jawne ocenianie zachowania uczniów i wywiązywanie się
z obowiązku szkolnego na podstawie ustalonych w klasie i szkole kryteriów
- § zajęcia dotyczące Praw Dziecka, Praw Człowieka
- § poznawanie pozytywnych sposobów rozwiązywania konfliktów
|
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
opiekun koła Caritas,
opiekun Samorządu Uczniowskiego
nauczyciele przedmiotowi
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
- § rozwijanie zdolności
do inicjowania i podtrzymywania znaczących głębszych relacji
- § budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej
|
- § zajęcia związane z kształtowaniem umiejętności radzenia sobie z własną
i cudzą agresją
- § zorganizowanie wycieczek klasowych
- § współpraca z Domem Dziecka, Domem Opieki Społecznej, Schroniskiem dla Zwierząt, Fundacją działającą na rzecz zwierząt itp.
- § włączenie się w Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, akcje PCK
i Caritas
- § zbiórka odzieży, zabawek dla osób potrzebujących
- § akcje charytatywne na rzecz potrzebujących
- § pomagamy słabszym w nauce, nieobecnym na zajęciach
- § angażujemy uczniów do pracy w Samorządzie
|
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
- zapoznanie z rolą zainteresowań
w życiu człowieka
- uwrażliwianie na kwestie moralne, np. mówienia prawdy, sprawiedliwego traktowania
- kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia
- kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze
- § poznanie w szkole miejsc poświęconych naszemu patronowi
- § pogadanka nt. jak zachować się podczas szkolnych uroczystości
- § konkursy o patronie szkoły, gazetki klasowe lub na holach, apele, audycje przez radiowęzeł
- § udział w biegu im. Bronisława Malinowskiego
- § uczestnictwo w uroczystościach upamiętniających ważne święta narodowe
- § poszukiwanie korzeni, kształcenie świadomości własnego pochodzenia
- § poznanie własnego otoczenia i specyfiki własnego regionu
- § poszukiwanie informacji o zasłużonych grudziądzanach
- § poszanowanie symboli narodowych
- § wycieczki po najbliższej okolicy
- § wyjścia do muzeum, teatru, kina
- § udział w różnych imprezach kulturalnych (muzeum, spektakl teatralny, seans kinowy, przedstawienia i apele szkolne, uroczystości szkolne)
- § udział i organizowanie szkolnych imprez, uroczystości, apeli
- § organizowanie i aktywny udział w uroczystościach klasowych (Wigilia klasowa, Wielkanoc, Dzień Dziecka, Święto Patrona Szkoły i in.)
- § zapoznanie z tradycjami i zwyczajami naszej ojczyzny
- § poznanie tradycji, kultury, historii innych krajów
- § udział w rekolekcjach wielkopostnych
- § zajęcia zwracające uwagę na istotę właściwego porozumiewania się
w klasie szkolnej, wśród rówieśników, w rodzinie
- § udział w zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania
|
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
nauczyciele
świetlicy, biblioteki
nauczyciel muzyki
nauczyciel plastyki
nauczyciel historii
nauczyciel języka polskiego
nauczyciel WOS
i inni
nauczyciele przedmiotowi
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- § redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów.
- § budowanie atmosfery otwartości
i przyzwolenia na dyskusję
- § uświadamianie zagrożeń wynikających
z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych
- § zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających
i zagrożeń z nimi związanych
rozwijanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi
|
- realizacja programu profilaktycznego „Bezpieczny Uczeń”
- zajęcia integrujące uczniów w klasie
- realizacja programu ochrony uczniów klas czwartych
- zajęcia dotyczące kształtowania umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami
- spotkanie z funkcjonariuszem policji lub Straży Miejskiej dotyczące bezpiecznej drogi do i ze szkoły
- udział w apelach dotyczących bezpieczeństwa (w szkole,
w czasie wycieczek, wyjść, zabaw w czasie wolnym)
- realizacja programów profilaktycznych dostosowanych
do potrzeb i możliwości uczniów
- zajęcia związane z ukazaniem dobra i zła w życiu codziennym, wskazywaniem na właściwe sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
i konfliktowych, uczeniem zachowań asertywnych
- zachowanie zasad bezpieczeństwa w drodze do szkoły – sytuacje zagrażające życiu
- zajęcia poświęcone zagrożeniom wynikającym z niewłaściwego korzystania z sieci Internet
- zagrożenie uzależnieniami behawioralnymi
- zajęcia pozalekcyjne jako alternatywa dla niewłaściwego spędzania czasu wolnego
- rozmowy indywidualne z uczniami
- mediacje w sytuacjach konfliktowych pomiędzy uczniami
- zapoznanie z procedurami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID
- kształtowanie prawidłowych nawyków: dezynfekcji rąk, noszenia maseczek
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej
opiekun Caritas,
opiekun Samorządu Uczniowskiego
nauczyciele przedmiotowi
|
KLASY V
|
OBSZAR
|
ZADANIA
|
Formy pracy i zajęć
|
Osoby odpowiedzialne
|
|
- § zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują
- § realizacja zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania uczniów
- § zrozumienie słowa higiena jako coś bardziej złożonego niż czystość ciała
- § wspieranie rozwoju fizycznego i zdrowotnego ucznia
- § udział w zabawach i zawodach sportowych
- § stosowanie zasad prawidłowego odżywiania
|
|
|
Zdrowie – edukacja
Zdrowotna
– w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19
|
- § kształtowanie umiejętności podejmowania
i realizacji zachowań prozdrowotnych
- § prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń
i niedoskonałości
- kształtowanie prawidłowych nawyków - właściwe odżywianie, aktywność fizyczna
- właściwe zachowanie się w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody
- poznanie zagrożeń ekologicznych jakie niesie za sobą rozwój cywilizacji
- realizacja programu profilaktycznego „Bezpieczny Uczeń”
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, takich jak: samokontrola, radzenie sobie ze Stresem
- wdrażanie do przestrzegania zasad i procedur stosowanych podczas pandemii. (m.in. częste mycie rąk, noszenie maseczek w przestrzeni wspólnej, zachowywanie dystansu społecznego, częste wietrzenie sal, dezynfekcja sprzętów i urządzeń)
- kształtowanie postawy wspólnej odpowiedzialności za zdrowie osobiste i innych
- zapoznanie uczniów, rodziców z zasadami i procedurami nauczania zdalnego
- uświadomienie uczniów jakimi drogami rozprzestrzenia się wirus oraz o konieczności izolacji domowej podczas infekcji
|
|
nauczyciel przyrody
pedagodzy
nauczyciel plastyki,
nauczyciele wychowania fizycznego
opiekun SKKT
realizatorzy programów,
pielęgniarka szkolna
opiekun Samorządu Szkolnego
|
Relacje – kształtowanie
postaw społecznych
|
- rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy
- wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat)
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota)
- kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi, ich sposobów rozwiązywania problemów, na nową wiedzę
- rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów
- udział uczniów w akcjach charytatywnych, wolontariat
- realizacja zajęć mających na celu budowanie wiary we własne możliwości
- objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów wymagających wsparcia
- poznanie zasobów i potrzeb tkwiących w ludziach
- określanie zalet i wad swojego charakteru
- rozpoznawanie i akceptowanie pozytywnych zachowań
- eliminowanie postaw agresywnych
- rozwijanie postaw szacunku, zrozumienia i tolerancji
dla innych ludzi
- udział w rekolekcjach wielkopostnych
- kształtowanie umiejętności komunikowania się
w rodzinie
- spotkania z osobami działającymi na rzecz innych ludzi, lokalnej społeczności
|
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
opiekun Caritas,
opiekun Samorządu Uczniowskiego
doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotowi
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
- rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów
- budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw
- rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji
- rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca
- pogłębienie wiedzy o patronie szkoły
- poznanie ważnych wydarzeń związanych z historią Grudziądza, okolic i ojczyzny
- poszukiwanie naszego miejsca w kulturze europejskiej
- pogłębienie wiadomości o innych krajach, ich historii, tradycji, kulturze
- realizacja zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania uczniów
- udział w uroczystościach, apelach szkolnych
- udział w konkursach szkolnych i miejskich
- zajęcia kształtujące właściwe postawy prospołeczne
- obchody Dnia Życzliwości
- udział w rajdach pieszych
- rozwijanie zamiłowania uczniów do czytania
|
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
nauczyciele biblioteki
opiekun SKKT
nauczyciel muzyki
nauczyciel plastyki
nauczyciel historii
nauczyciel języka polskiego
inni
nauczyciele przedmiotowi
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy
w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji
- rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania
- dokonywanie analizy wpływu nastawienia
do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowań
- rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie
do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera
i Internetu
|
- tematyka godzin wychowawczych poświęcona właściwej postawie prozdrowotnej, umiejętności radzenia sobie z agresją, presją grupy
- udział w apelach dotyczących bezpieczeństwa (w szkole,
w czasie wycieczek, wyjść, zabaw na osiedlu)
- realizacja programów profilaktycznych dostosowanych
do potrzeb i możliwości uczniów
- zajęcia związane z ukazaniem dobra i zła w życiu codziennym, wskazywaniem na właściwe sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
i konfliktowych, uczeniem zachowań asertywnych
- zajęcia pozalekcyjne jako alternatywa dla zachowań ryzykownych
- realizacja programu profilaktycznego „Bezpieczny Uczeń”
- zapoznanie z procedurami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID
- kształtowanie prawidłowych nawyków: dezynfekcji rąk, noszenia maseczek
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej
opiekun Caritas
opiekun Samorządu Uczniowskiego
nauczyciele przedmiotowi
|
KLASY VI
|
OBSZAR
|
ZADANIA
|
Formy pracy i zajęć
|
Osoby odpowiedzialne
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna
– w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19
|
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych cech osobowości
- kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby,
np. świadomości mocnych i słabych stron
- rozwijanie właściwej postawy wobec zdrowia
i życia jako najważniejszych wartości
- doskonalenie i wzmacnianie zdrowia fizycznego
- rozwijanie osobowości poprzez nowe doświadczenia
i wiedzę o sobie samym
- wskazywanie szkodliwego wpływu używek na organizm człowieka
- dbanie o swoją sprawność fizyczną
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, takich jak: samokontrola, radzenie sobie ze Stresem
- wdrażanie do przestrzegania zasad i procedur stosowanych podczas pandemii. (m.in. częste mycie rąk, noszenie maseczek w przestrzeni wspólnej, zachowywanie dystansu społecznego, częste wietrzenie sal, dezynfekcja sprzętów i urządzeń)
- kształtowanie postawy wspólnej odpowiedzialności za zdrowie osobiste
i innych
- zapoznanie uczniów, rodziców z zasadami i procedurami nauczania zdalnego
- uświadomienie uczniów jakimi drogami rozprzestrzenia się wirus oraz
o konieczności izolacji domowej podczas infekcji
- realizacja zajęć pozalekcyjnych - sportowych oraz rozwijających zainteresowania
- wykazywanie się wiedza z zakresu ekologii
- wskazywanie zagrożeń środowiska naturalnego
- branie odpowiedzialności za środowisko naturalne
- realizacja programu profilaktycznego "Bezpieczny Uczeń"
|
|
wychowawcy klas
n-el przyrody
pedagodzy
nauczyciel plastyki
n-le wychowania fizycznego
opiekun SKKT
realizatorzy programów
pielęgniarka szkolna
opiekun Samorządu Szkolnego
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
- kształtowanie umiejętności współpracy w dążeniu
do osiągnięcia celu
- uwrażliwianie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy (wolontariat)
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów
|
- organizowanie akcji charytatywnych na terenie szkoły
- udział uczniów w pracy szkolnego koła Caritas
- organizacja Dnia Życzliwości
- zajęcia poświęcone kształtowaniu właściwych postaw, rozwijanie umiejętności asertywnego wyrażania własnej opinii
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie i brania za nią odpowiedzialności
- określanie dróg osiągnięcia wyznaczonych celów
- wypracowanie pozytywnych postaw koleżeńskich
i przyjacielskich
|
wychowawcy klas
nauczyciele języka polskiego
pedagodzy
psycholog
opiekun Caritas
opiekun Samorządu Uczniowskiego
|
Relacje – kształtowanie postaw społ.
|
- rozwijanie świadomości roli i wartości rodziny
w życiu człowieka
- rozwijanie samorządności
|
|
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
- rozwój zainteresowań, poszerzenie autonomii
i samodzielności
- rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie
- dokonywanie analizy postaw, wartości, norm społecznych, przekonań i czynników które
na nie wpływają
- rozwijanie szacunku dla kultury
i dorobku narodowego
- poznanie i poszanowanie dorobku kulturalnego regionu
i państwa
- uczestniczenie w obchodach świąt i uroczystościach regionalnych
i państwowych
- poznanie miejsc pamięci narodowej
- udział w zajęciach pozalekcyjnych
- udział w rekolekcjach wielkopostnych
- uczestniczenie w akcjach charytatywnych
- kultywowanie tradycji rodzinnych
|
|
wychowawcy klas
pedagodzy
n-le biblioteki
nauczyciel muzyki
nauczyciel plastyki
nauczyciel historii
n-el j. polskiego
i inni
nauczyciele przedmiotowi
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- dostarczanie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc
w trudnych sytuacjach
- budowanie atmosfery wsparcia
i zrozumienia w sytuacji problemowej oraz promowanie rzetelnej wiedzy mającej na celu zredukowanie lęku
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz z zachowaniami agresywnymi
|
- tematyka godzin wychowawczych związana z kształtowaniem umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- tematyka godzin wychowawczych związana z zagrożeniami
tj. uzależnienia, cyberprzemoc
- realizacja programu "Znajdź właściwe rozwiązanie"
- spotkanie z funkcjonariuszem policji lub Straży Miejskiej dotyczące bezpiecznej drogi do i ze szkoły
- udział w apelach dotyczących bezpieczeństwa (w szkole,
w czasie wycieczek, wyjść, zabaw na osiedlu)
- realizacja programów profilaktycznych dostosowanych
do potrzeb i możliwości uczniów
- zajęcia związane z ukazaniem dobra i zła w życiu codziennym, wskazywaniem na właściwe sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
i konfliktowych, uczeniem zachowań asertywnych
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji lub Straży Miejskiej
opiekun Caritas
opiekun Samorządu Uczniowskiego
nauczyciele przedmiotowi
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- kształtowanie przekonań dotyczących znaczenia posiadanych informacji, których wykorzystanie pomaga w redukowaniu lęku w sytuacjach kryzysowych
- rozwijanie świadomości dotyczącej prawa
do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci
- realizacja programu profilaktycznego "Bezpieczny Uczeń
- zapoznanie z procedurami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID
- kształtowanie prawidłowych nawyków: dezynfekcji rąk, noszenia maseczek
|
|
|
KLASY VII
|
OBSZAR
|
ZADANIA
|
Formy pracy i zajęć
|
Osoby odpowiedzialne
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna
– w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19
|
- zachęcanie uczniów do pracy
nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują
- kształtowanie umiejętności podejmowania
i realizacji zachowań prozdrowotnych
- prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń
i niedoskonałości
- analiza sposobu wypoczywania różnych osób – ocena co jest dobre
lub złe
- związek między dobrym samopoczuciem i zdrowiem, a stosowanie odpowiedniego typu odpoczynku
- kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu
- analiza pojęć: samopoczucie, zdrowie, choroba
- czy sposób odżywiania ma wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie, zmęczenie, wypoczynek
- czym jest higiena, skutki braku higieny ciała i umysłu
- poznanie przyczyn i skutków zażywania środków psychoaktywnych
i nadużywania leków oraz innych nałogów
- organizacja czasu dnia, umiejętność planowania
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, takich jak: samokontrola, radzenie sobie ze Stresem
- wdrażanie do przestrzegania zasad i procedur stosowanych podczas pandemii. (m.in. częste mycie rąk, noszenie maseczek w przestrzeni wspólnej, zachowywanie dystansu społecznego, częste wietrzenie sal, dezynfekcja sprzętów i urządzeń)
- kształtowanie postawy wspólnej odpowiedzialności za zdrowie osobiste
i innych
|
|
wychowawcy klas
nauczyciel
biologii
pedagodzy
psycholog
nauczyciel plastyki,
nauczyciele wychowania fizycznego
opiekun SKKT
doradca zawodowy
|
|
|
- zapoznanie uczniów, rodziców z zasadami i procedurami nauczania zdalnego
- uświadomienie uczniów jakimi drogami rozprzestrzenia się wirus
oraz o konieczności izolacji domowej podczas infekcji
- zapobieganie i pokonywanie trudności w nauce szkolnej
|
|
Relacje – kształtowanie
postaw społecznych
|
- kształtowanie umiejętności wchodzenia
w interakcje z ludźmi w sposób zapewniający zadowolenie obydwu stron
- kształtowanie umiejętności szukania inspiracji, rozwijanie własnej kreatywności
- rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych (wolontariat)
|
- realizacja tematyki godzin wychowawczych, zajęć o charakterze profilaktycznym
- rozmowy o trudnościach w nauce i pomocy koleżeńskiej
- przyczyny pozytywnego i negatywnego zachowania - analiza różnych zachowań
- okazywanie szacunku wszystkim członkom rodziny, klasy i szkoły
- poczucie odpowiedzialności za członków rodziny
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie i brania za nią odpowiedzialności
- wyrabianie odpowiedzialności za własne czyny
- poznanie zawodów - praca jako realizacja swoich pasji
- osoby wykonujące pracę na rzecz innych ludzi (np. pielęgniarka, pracownik socjalny itp.)
|
wychowawcy klas
pedagodzy
opiekun Caritas
opiekun Samorządu Uczniowskiego
doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotowi
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
- popularyzowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego
- rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia i samokształcenia, zaangażowania
w zdobywanie wiedzy i umiejętności
- rozwijanie takich cech jak: pracowitość, odpowiedzialność, prawdomówność, rzetelność
i wytrwałość
- umacnianie więzi ze społecznością lokalną
|
- tematyka godzin wychowawczych - budowanie wiary w siebie, odpowiedzialności za swoje czyny
- zajęcia ukazujące znaczenie idei obchodzenia Święta Niepodległości
- poznanie miejsc pamięci narodowej
- udział w rekolekcjach wielkopostnych
- uczestniczenie w akcjach charytatywnych
- kultywowanie tradycji rodzinnych
- budzenie troski o miejsca pamięci i symbole pamięci
- poznanie zasad i kryteriów wyboru wartościowych czasopism, książek, filmów i programów TV
- pozytywne autorytety - spotkania z osobami działającymi na rzecz lokalnej społeczności
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
doradca zawodowy
n-le biblioteki
nauczyciel historii
nauczyciel języka polskiego
nauczyciel WOS
inni
nauczyciele przedmiotowi
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań
ryzykownych (problemowych)
|
- rozwijanie postaw opartych
na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie
- dostarczenie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania
w sprawach nieletnich
- przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom seksualnym
- rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy dotkniętym nimi osobom oraz minimalizowania ich negatywnych skutków
- rozwijanie umiejętności lepszego rozumienia siebie poprzez poszukiwanie i udzielanie odpowiedzi na pytania: Kim jestem? Jakie są moje cele i zadania życiowe?
- zajęcia poświęcone budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby, wiary
we własne możliwości
- spotkanie z funkcjonariuszem policji lub Straży Miejskiej dotyczące zagrożeń, odpowiedzialności prawnej
- udział w apelach dotyczących bezpieczeństwa (w szkole,
w czasie wycieczek, wyjść, zabaw na osiedlu)
- realizacja programów profilaktycznych dostosowanych
do potrzeb i możliwości uczniów
- zajęcia związane z ukazaniem dobra i zła w życiu codziennym, wskazywaniem na właściwe sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
i konfliktowych, uczeniem zachowań asertywnych
- rozpoznawanie zagrożeń cywilizacyjnych (uzależnienia, sekty, subkultury, choroby) i manipulacji polityczno- gospodarczych (rasizm, nietolerancja, terroryzm, rozpad więzi rodzinnych, brak ideałów itp.)
- mechanizm powstawania uzależnień
- zdrowe odżywianie się oraz zaburzenia takie jak anoreksja, bulimia
- akceptacja obrazu własnego ciała
- realizacja programu profilaktycznego "Bezpieczny Uczeń"
- zapoznanie z procedurami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID
- kształtowanie prawidłowych nawyków: dezynfekcji rąk, noszenia maseczek
|
|
wychowawcy klas
pedagodzy
psycholog
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji lub Straży Miejskiej
opiekun Caritas
opiekun Samorządu Uczniowskiego
doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotowi
|
KLASY VIII
|
OBSZAR
|
ZADANIA
|
Formy pracy i zajęć
|
Osoby odpowiedzialne
|
Zdrowie – edukacja zdrowotna
– w tym działania zapobiegające rozprzestrzenianiu się COVID 19
|
- kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie psychiczne
- realizacja programu "Bezpieczny Uczeń"
- poznanie sposobów urozmaicenia i regularności posiłków
- poznanie sposobów zabezpieczenia żywności przed zanieczyszczeniem
i zepsuciem
- kultura zachowania w grupie
- zajęcia związane z pozytywnymi sposobami rozwiązywania problemów w zespole klasowym
- zajęcia związane z oswajaniem stresu
- związki między różnego rodzaju środkami psychoaktywnymi,
a wynikami w nauce, pracy, twórczości
- zapoznanie z procedurami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID
- kształtowanie prawidłowych nawyków: dezynfekcji rąk, noszenia maseczek
|
|
wychowawcy klas
nauczyciele biologii
pedagodzy
nauczyciel plastyki
nauczyciele wychowania fizycznego
realizatorzy programów
pielęgniarka szkolna
opiekun Samorządu Szkolnego
|
Relacje – kształtowanie postaw społecznych
|
- rozwijanie umiejętności poszukiwania takich rozwiązań, które stwarzają korzyści dla obydwu stron
- rozwijanie umiejętności dostrzegania pozytywnych aspektów działania zespołowego poprzez docenienie różnic zdań
i wiedzy, doświadczeń, specjalizacji, kompetencji
- rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny i społeczeństwa
- prezentacja pojęć: jednostka, społeczeństwo, naród, państwo
- przybliżanie praw i obowiązków obywatelskich, wartości
i norm życia społecznego
- dotrzymywanie umów i obietnic – analiza własnych możliwości
- prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień itp.
- ustalanie celów i reguł grupowych
- poznanie roli współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych
- planowanie własnego rozwoju
- rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonanie wyboru.
- § ściąganie, podpowiadanie, wagary a solidarność
i uczciwość wobec siebie i innych
- Wdrażanie do poszanowania wspólnego dobra
i odpowiedzialności za nie
|
|
wychowawcy klas
pedagog,
psycholog
opiekun PCK, Caritas,
opiekun Samorządu Uczniowskiego
doradca zawodowy
|
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań
|
- popularyzowanie wiedzy o różnicach kulturowych oraz rozwijanie umiejętności korzystania z niej
w kontakcie z przedstawicielami innych narodowości
- popularyzowanie wiedzy
i rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu
rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej społeczności
|
- poszanowanie symboliki, kultury tradycji narodowych, państwowych, regionalnych, religijnych i szkolnych oraz obchody rocznic i świąt
- przynależność do społeczności europejskiej i światowej – integracja
- podejmowanie kroków w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji
oraz kształtowanie postaw społecznych (poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu, poszanowanie dla innych kultur i tradycji)
- rekolekcje wielkopostne
- budzenie szacunku dla Ojczyzny i społeczności lokalnej
|
wychowawcy klas
pedagog
doradca zawodowy
n-el biblioteki
n-el muzyki
n-el plastyki
n-el historii
n-el j. polskiego
n-el WOS
n-el WdŻwR
inni
nauczyciele przedmiotowi
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- propagowanie wiedzy na temat prawnych i moralnych skutków posiadania, zażywania
i rozprowadzania środków psychoaktywnych
- rozwijanie umiejętności wykorzystywania elementów negocjacji i mediacji w sytuacji rozwiązywania konfliktów
- realizacja programu "Bezpieczny Uczeń"
- spotkanie z funkcjonariuszem policji, Straży Miejskiej dotyczące bezpiecznej drogi do i ze szkoły
- udział w apelach dotyczących bezpieczeństwa (w szkole,
w czasie wycieczek, wyjść, zabaw na osiedlu)
- realizacja programów profilaktycznych dostosowanych
do potrzeb i możliwości uczniów
- zajęcia związane z ukazaniem dobra i zła w życiu codziennym, wskazywaniem na właściwe sposoby reagowania w sytuacjach trudnych
i konfliktowych, uczeniem zachowań asertywnych
|
|
wychowawcy klas
pedagog
realizatorzy programów
funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej
opiekunowie PCK, Caritas, WOŚP
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
- rozwijanie umiejętności podejmowania działań zgodnych
ze zweryfikowanymi źródłami wiedzy
- utrwalanie umiejętności oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie i dla innych – określanie alternatywnych rozwiązań problemu
rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji
|
- ukazywanie konsekwencji zachowań wobec innych
- rekompensowanie wyrządzonych krzywd
- uczenie dostrzegania przemocy w środowisku rówieśniczym
- wskazywanie osób i instytucji pomocnych
w zwalczaniu przemocy
- zapoznanie z procedurami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID
- kształtowanie prawidłowych nawyków: dezynfekcji rąk, noszenia maseczek
|
opiekun Samorządu Uczniowskiego
doradca zawodowy
nauczyciele przedmiotowi
|